دلیل کاهش کلیک ریت و CTR (کاهش نرخ کلیک) چیست؟

یکی از دلایلی که یک صفحه در نتایج گوگل رتبه (position) خوبی می گیرد ، و به خوبی توسط  کاربر در نتایج دیده (impression) می شود ، اما کاربر آن روی آن کلیک (click) نمی کند ، عدم بهینه سازی سایت با توجه به سرچ اینتنت(Search intent) است.

داخل پرانتز های جمله قبلی ، کلمات انگلیسی ، سه تا از معیار های رشد صفحه ی سایت در نتایج گوگل را معرفی می کنند که سه وجه رشد و موفقیت صفحات شما در گوگل خواهد بود. بهینه سازی یا عدم بهینه سازی این موارد باعث افزایش یا کاهش نرخ کلیک و افزایش / کاهش ورودی سایت می شود. اما بعضی وقت ها این معادلات به هم می ریزد و داستان کمی پیچیده می شود. در این مقاله دلیل کاهش نرخ کلیک ، با وجود افزایش رتبه سایت را بررسی می کنیم.

شما راضی ، گوگل راضی ، کاربر ناراضی = نرخ کلیک پایین

با فرض داشتن استراتژی صحیح و تجربه کافی ، حاصل همه زحمات سئو داخلی و خارجی ، رشد کردن معیار های پوزیشن و ایمپرشن خواهد بود که باعث قرار گرفتن صفحات وب سایت شما در رتبه های برتر گوگل و افزایش نرخ کلیک یا CTR  می شود. پس از این اتفاق ، انتظار می رود که سایت شما (پس از بهینه سازی دو معیار قبلی) نرخ کلیک مناسبی دریافت کند ، اما گاهی این اتفاق نمی افتد و دیگر سایت ها همه ی کلیک ها را می گیرند و همه  زحمات شما برای سئوی سایتتان به باد می رود.

نرخ کلیک یا CTR پایین = عدم علاقه کاربر

گوگل که می بیند کاربرانی که سایت شما را در نتایج می بینند روی آن کلیک نمی کنند ، کم کم رتبه سایت شما را پایین می برد ونتایج سایت هایی که مورد پسند کاربران هستند (و دارای کلیک ریت یا نرخ کلیک بالاتری هستند) را بالاتر از سایت شما نمایش می دهد. برای گوگل ، اصلا مهم نیست چقدر پول  صرف خرید رپورتاژ آگهی یا هزینه سئو کرده اید. حتی رتبه ی اول گوگل باشید ، اگر از طرف کاربران کلیک نگیرید ، یعنی سایت خوبی نیستید و افت می کنید.

سه دلیل کاهش نرخ کلیک (CTR) با وجود رشد رتبه (Position):

  1. سایت شما سایت بی خودی است. (10 الی 15 درصد دلیل کاهش نرخ کلیک سایت است.)
  2. سایت شما عنوان بد یا غیرجذابی دارد اما رقبای شما عناوین ربایشی دارند. (25 الی 30 درصد دلیل کاهش نرخ کلیک سایت است.)
  3. سایت شما بدون توجه به کی ورد اینتنت ، یوزر اینتنت و سرچ اینتنت سئو شده است. (40 الی 60 درصد دلیل کاهش نرخ کلیک سایت است.)

دلیل اول کاهش CTR یا نرخ کلیک : چرا یک سایت ، در نظر کاربر سایت بی خودی است؟

هر سایتی برای هدفی ساخته می شود. برای مثال یک سایت موزیک ، قرار است که یک موسیقی را برای پخش یا دانلود در اختیار کاربر بگذارد ؛ یا یک سایت خبری ، قرار است که اخبار جدید و اتفاقات اخیر را به شما نشان دهد. یک سایت فروشگاهی اهداف خاص خود را دارد و کاربر به دلایل معلوم وارد آن می شود. یک وبلاگ نیز اهداف خود را دارد.

هنگامی که سایت شما ، نتواند رسالت ابتدایی خود را محقق کند ، کاربر دیگر به آن اهمیت نمی دهد. مثلا یک سایت فیلم و سریال که برچسب های زیادی تحت عنوان دانلود فیلم با زیرنویس فارسی دارد ، اما فیلم های سایت همگی بدون زیرنویس هستند. یا یک وب سایت دانلود اپلیکیشن که می گوید برنامه ها را با آنتی ویرویس بررسی کرده اما برنامه ها ویروسی هستند. یا امثالهم. کاربر دیگر به این سایتها اعتماد نمی کند و بعد از مدتی این سایتها شناخته می شوند و از دور خارج می شوند.

دلیل دوم کاهش نرخ کلیک ((CTR: عناوین غیرجذاب چه هستند؟ عناوین ربایشی چه هستند؟

برای این مورد باید یک مثال زد. مثلا فرض کنید شما یک سایت فروشگاهی دارید که در زمینه فروش ساعت است و رتبه ی خوبی دارد اما دائماً نرخ کلیک کاهش می یابد. فرض کنید وقتی کاربر کلمه ی خرید ساعت را جستجو کند ، سایت شما در صفحه ی اول گوگل دیده می شود و در کنار شما رقبای دیگر هم هستند و هر کدام نرخ کلیک مشخصی دارند. مثل این تصویر :

افزایش نرخ کلیک سایت

در این تصویر می بینیم که سایت اول تا چهارم از در عنوان خود از عبارات توصیفی مثل : اورجینال و اصل ، جدیدترین ، برند ، تضمین و… استفاده کرده اند ؛ اما سایت پنجم یک عنوان ساده چهار کلمه ای دارد و کاربران را برای کلیک تشویق نمی کند ؛ این می تواند دلیل کاهش نرخ کلیک [CTR] این سایت باشد. (این صفحه گوگل یک نمونه ساختگی است و صرفاً برای نشان دادن عناوین بد و خوب و مقایسه ی ctr این دو قرار داده شده است.)

دلیل سوم کاهش نرخ کلیک یا CTR : سرچ اینتنت (کی ورد اینتنت و یوزر اینتنت)

سرچ اینتنت (Search intent) یا هدف جستجو ، یکی از مباحث نبستاً حرفه ای در سئو است. اما گیل سئو پیشنهاد می کند بهتر است در ابتدای مسیر یادگیری سئو آن را بیاموزید زیرا در این صورت آموزش سئو برای شما آسان تر خواهد شد. هدف جستجو یا سرچ اینتنت مشخص می کند که کاربر ، کدام کلمه ی کلیدی را انتخاب کرده ، و چرا آن را جستجو می کند. دو موضوع یوزر اینتنت (User intent) و کی ورد اینتنت (Keyword intent) نیز در این فرایند دخالت دارند.

یوزر اینتنت (User intent) چیست؟

یوزر اینتنت یا هدف کاربر ، دلیلی است که یک نفر از گوگل استفاده می کند. یوزر اینتنت برای این است که بفهمید گوگل از جان گوگل چه می خواهد و چه هدفی را دنبال می کند. مهم ترین موضوع در بررسی یوزر اینتنت (User intent) ، این است که یوزر (کاربر) ، چه کلمه ای را انتخاب می کند. این که بدانید کاربر کدام کلمه کلیدی را برای جستجو انتخاب می کند ، باعث می شود که بدانید کدام کلمه کلیدی را برای بهینه سازی انتخاب کرده و برای آن تولید محتوا کنید.

وقتی شما از عبارات و اصطلاحاتی که کاربر جستجو می کند ، در محتوای سایت خود استفاده کنید ، فرایند بهینه سازی یوزر اینتنت شکل می گیرد. بهینه سازی یوزر اینتنت باعث بهینه سازی سرچ اینتنت و افزایش نرخ کلیک می شود و قطعاً باعث می شود کاربر سریع تر به چزی که دنبال آن است برسد و در نهایت تجربه کاربری خوبی را از سایت شما بدست بیاورد.

کی ورد اینتنت (Keyword intent) چیست؟

کی ورد اینتنت (Keyword intent) یا هدف کلمه ی کلیدی ، هدف و مفهوم اصلی یک کلمه است که وقتی در گوگل جستجو می شود ، انتظار می رود نتایج مشخصی را نشان دهد. شناخت کی ورد اینتنت کمک می کند که از کلمات صحیحی برای تولید محتوا استفاده کنید و دقیقاً کلماتی را انتخاب کنید که با سایتتان تطابق موضوعی داشته باشد و کاربر با دیدن آن در نتایج جستجو ، روی آن کلیک کند. این موضوع باعث بهینه سازی نرخ کلیک یا CTR و در نهایت بهینه سازی سرچ اینتنت می شود.

جدول زیر ، نمونه ای از بررسی کی ورد اینتنت است که به بررسی مفهوم کلمات نزدیک به “کلاه ایمنی” می پردازد. با وجود نزدیک بودن کلمات به هم ، می بینیم که هر کدام هدف متفاوتی داشته و کی ورد اینتنت هر بار قصد رسیدن به یک صفحه ی متفاوت را دارد. اگر شما برای هر کدام از این کلمات ، سئو کردن یک صفحه با کی ورد اینتنت اشتباه ، باعث کاهش نرخ کلیک آن در طول زمان و افت رتبه می شود.

رابطه کاهش نرخ کلیک و سرچ اینتنت

دانلود نسخه PDF جدول کی ورد اینتنت و سرچ اینتت

دلیل چهارم کاهش نرخ کلیک یا CTR

هر چند دلایلی که گفته شد سه مورد بود اما دلیل چهارمی هم وجود دارد که درصد کمی دلایل کاهش نرخ کلیک بخاطر آن است. دلیل چهارم کاهش نرخ کلیک این است که کسی کلمه ی کلیدی صفحه شما را جستجو نمی کند. این موضوع تا حدودی با شناخت یوزر اینتنت حل می شود ؛ زیرا اگر بدانید کاربر چه کلمه ای را جستجو می کند دیگر به این مشکل نمی خورید. این مشکل یا به دلیل استفاده از اصطلاحات و کلمات ناشناخته در سئوی سایت و یا به دلیل از دور خارج شدن کلمه ی کلیدی به وجود می آید.

مثلا بسیاری از چالش های اینستاگرام ، زمانی که به وجود می آیند ، جستجوی بسیاری دارند و چند ماه بعد تعداد این جستجو ها به صفر می رسد. از این موارد می توان به چالش سطل یخ اینستاگرام اشاره کرد که برای مدت طولانی ترند برتر  گوگل بود و الان هیچ کس نمی خواهد دوباره آن کلیپ ها را ببیند. اخبار قدیمی ، آهنگ های از دور خارج شده و موارد مشابه نیز این ویژگی را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.