وضعیت سئوی سایت ، یک وضعیت پر فراز و نشیب است که دائماً در جوش و خروش است و حالت ثابتی ندارد. اما عموماً نمودار سئو را به سه شکل می شناسند که می خواهیم هر سه مورد را ببینیم و با آنها آشنا شویم.

اولین دیدگاه

تازه کار ها و کسانی که تازه با سئو و فرایند بهینه سازی سایت آشنا شده اند ، فکر می کنند نمودار رشد رتبه (position) در سئو این شکلی است :

نمودار وضعیت رشد رتبه سایت ساده

یعنی کسانی که تازه با سئو آشنا شده اند و می خواهند آن را یاد بگیرند یا  از سئوکار برای سئو سایت خود کمک بگیرند ، فکر می کنند سئو کاری ساده است و کار های ثابتی وجود دارد که انجام دادن آنها به معنای بدست آوردن نتایج ثابتی است. به هیچ وجه این دیدگاه ، دیدگاه صحیحی نیست. درواقع محاسباتی که برای در نظر گرفتن برنامه سئو یک سایت چیده می شود حاصل آنالیز های دقیق و مشخصی است با این حال ، نتیجه بخش بودن یا نتیجه بخش نبودن آن به میزان تجربه ی سئو کار بستگی دارد.

دومین دیدگاه

افراد مثبت نگر و کسانی که تجربه ی رقابت های ساده تر سئو را داشته اند ، باور دارند نمودار رشد رتبه ی سئو به این صورت است.

مودار وضعیت رشد رتبه سایت رو به رشد

این دیدگاه می تواند درست باشد. در رقابت های سالم و آسان که کار سخت نیست ، یا در جایی که سئو کار تجربه کافی برای به دست آوردن نتایج دارد ، نتایج عموماً به این صورت است و میزان رشد بسیار محسوس و قابل درک خواهد بود. یک حالت سومی هم وجود دارد که متاسفانه در این مقال نمی گنجد. شوخی کردم. J . مورد سوم هم می تواند سئوی سیاه باشد که سایت ، رشد سریع و پلکانی را در زمان کوتاه تجربه می کند و به همین صورت در زمان کوتاهی نیز افت می کند.

سومین دیدگاه

کسانی که سئو را خیلی سخت یاد گرفته اند و شاید (در بعضی مواقع) واقع بین تر هستند باور دارند رشد رتبه سئو چیزی شبیه این است.

نمودار وضعیت رشد رتبه سایت در حالت پرفراز و نشیب

در ابتدای مقاله گفتم که سئو بسیار پر فراز و نشیب است و همانطور که رشد ، جزئی از سئو است ، افت هم جزئی از آن است. قرار نیست یک بند رشد کنید خصوصاً در رقابت های واقعی سئو. حتی سایت های خیلی قوی هم در رقابت های واقعی خود دچار افت های عجیب و غریبی می شوند و بعضی ها می توانند به بازی برگردند بعضی ها هم نه. مثلا در مقاله بزرگترین اشتباه سئو که وبسیما هم گرفتار آن شد ، داستان رقابت یکی از سایت های معروف سئو را بررسی کردیم که با یک اشتباه رتبه اش را از دست داد. اگر تا حالا بادبادک هوا کرده باشید ، حتما می دانید که بعضی وقت ها باد بادبادک را بالا می برد و بعضی وقت ها آن را پایین می آورد اما ممکن است همه ی این فراز و فرود ها ، در نهایت باعث اوج گرفتن یک بادبادک شود.

اما بعضی وقت ها هم هست که نمودار سایت هیچکدام از اینها نیست و کسی نیست که بگوید چرا. بعضی وقت ها نمودار رشد سایت این شکلی است :

نمودار وضعیت رشد رتبه سایت در حالت قفل شدن رتبه

این حالت خاصی از نمودار است که در این حالت پوزیشن یا رتبه گوگل ثابت می شود و با وجود فعالیت های سئو ، رتبه هیچ تغییری نمی کند. برای مطالعه بیشتر در خصوص این حالت ، به مقاله علت قفل شدن رتبه گوگل مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.